19 Ağustos 2008 Salı

Linux ve Masaüstü Ortamları Hakkında...

Sanırım Linux dünyasında en çok sevdiğim şeylerden birisi de istediğim masaüstü ortamını özgürce seçip kullanabilmem. Özellikle KDE, Gnome, Xfce gibi masaüstü ortamları oldukça iyiler ve üstelik sadece Linux'a da özgü değiller. Zira Solaris ve Unix gibi değişik sistemler üzerinde de aynı masaüstü ortamlarını kullanabilmemiz mümkün. Hangisinin daha iyi olduğuyla ilgili bir yorum yapmak elbetteki yanlış olur, zaten benim de böyle bir karşılaştırma yapmak gibi bir niyetim yok. Çünkü hepsinin diğerlerine göre çeşitli farklılıkları mevcut ve kullanıcılar da değişik beklentilere sahipler. Burada ise en çok kullanılan 3 masaüstü ortamına kısaca değinmek istiyorum.

KDE; çok güzel ve eğlenceli bir masaüstü ortamı olarak karşımıza çıkıyor. İhtiyaç duyabileceğimiz bir çok uygulama KDE içerisinde hali hazırda bulunmakta. Gerçekten oldukça iyi ve kullanıcı dostu. Ama yüklenme aşamasında diğerlerine göre biraz daha fazla zaman alması ve kullanımı sırasında daha fazla bellek tüketmesi nedeniyle birçok kullanıcı diğer masaüstü ortamlarına yönelmekte. ( Tabii ki ben de bunlardan biriyim:) ) Buna rağmen yeni çıkan KDE 4.1 kullanıcıları büyülemeyi başarıyor. Yeni arayüzün yanında birçok kullanışlı özellik de eklenmiş durumda. Bu masaüstü ortamı özellikle yeni Linux kullanıcılarını memnun edecek ve Windows'u onlara aratmayacak nitelikte. Sanırım yeni KDE kararlı seviyeye ulaştığında en azında bir kullanmayı deneyeceğim. KDE 4.1 hakkında ayrıntılı bilgi için tıklayın.

GNOME; KDE'ye nazaran daha sade bir ortam ve daha az bellek kullanımı ile de oldukça cezbedici. Buna rağman Gnome da oldukça güzel ve de kullanışlı araçlara sahip. Ayrıntılı bilgi için tıklayın.



XFCE; KDE ve GNOME'a göre daha sade arayüz arayanlar için oldukça güzel. Sadece deneme amaçlı olarak kullandım ama hoşuma gitti doğrusu. Ayrıntılı bilgi için XFCE'nin kendi sitesini buradan ziyaret edebilirsiniz.

Ayrıca X Window System masaüstü ortamlarının ayrıntılı bir karşılaştırmasını burada bulabilirsiniz.


Bana gelecek olursak şu anda GNOME masaüstü ortamını kullanıyorum. İleride ise XFCE'yi denemeyi düşünüyorum. Ama GNOME'dan da oldukça memnunum. Emre ile Remzi GNOME kullandığım için bana laf atıp duruyorlardı, bir de XFCE kullanmaya başlarsam ne olur düşünmek bile istemiyorum:) Herhalde dillerinden kurtulamam:) Neyse, en iyisi seneye vereceğim Linux eğitimlerinde herkesi GNOME kullanmaya teşvik edip ekibimizde GNOME kullananların sayısını artırırsam susmak zorunda kalırlar diye düşünüyorum:)) Ne kadar haince bir plan oldu, heheheee:D Neyse şimdilik bu kadar. Haydi kalın sağlıcakla.

2 yorum:

corpuscallosum dedi ki...

şahsen ben xfce haricinde hepsini denedim. kde4 kde3.5 ve gnome xfce i 2 sene önce filan denemiştim. esasında karar vermek oldukça zor. gnome kullanma yüzdem kde ye göre biraz daha fazla. şuanda çift işletim sistemi mevcut arch ve ubuntu. arch da kde, ubuntu da gnome kullanıyorum. esasında ikisindende memnunum. kde biraz daha hantal geliyor. yakında archlinuxu yeniden kurmayı düşünüyorum ozaman yüksek ihtimalle gnome koşacak üstünde.

Volkan Esgel dedi ki...

Bende bilgisayarımın harddiskini bölümlendirirken 3 farklı linux dağıtımı kurmak üzere bölümlerini hazırladım. Ama şu anda farklı dağıtımlar yükleyip duruyorum. İşlerimin hemen hepsini Arch Linux üzerinden hallediyorum aslında, ama diğerleri de deneme amaçlı farklı dağıtımlar için duracak. Dağıtımların biri KDE olacak, diğeri GNOME. Xfce'yi denemek istiyorum, çünkü o da oldukça iyi gibi. Hatta masaüstündeki bütün panelleri kaldırıp daha geniş bir çalışma ortamına kavuşmayı düşünüyorum:) Pencere geçişleri için falan da Alt+Tab veya Compiz-Fusion'daki Super+Tab işimi görür. Kullanırken rahat edebilir miyim, tabii ki şimdiden birşey söylemek zor. Deneyince göreceğiz:D